Hogyan védekezzünk a marketing csapdái ellen?

Marketingcsapdák

Marketingcsapdák

Ne vedd meg - becsapnak!

2015. május 06. - Prof. Phil Grimm

Rendeltem a Tesco online-ról pár dolgot, este meg is hozta a futársrác, és ahogy illik behozta, majd mutatja, hogy hogyan kicseréltek néhány terméket, amik éppen nem voltak készleten. Az egyik ezek közül egy mosogatógép regeneráló só: pont nem volt nekik a Tesco-s 700 Ft-ért, ezért hozott márkásat 1100 Ft-ért. Itt írjam alá.

Hát nem! Nem kérem. Ez csapda, marketinges trükk, ne dőlj be neki!

A marketingben upsell-nek nevezik azt a jelenséget, amikor a fogyasztónak a drágább, jobban jövedelmező terméket adjuk el ahelyett, amit vásárolni akart. Sokszor használják a marketingesek, például bemégy a gyorsétterembe, és bármit kérsz, már kérdezik is, kérsz-e hozzá tök olcsón kólát, adhatják-e menüben, vagyis hoogy nem költenél-e lényegesen többet, mint amit terveztél.

Az online áruház is azonnal kínálja a lehetőségeket, hogy vegyél még ezt vagy azt. Ennél is durvább, amikor például az Ikeában nem engednek ki a boltból amíg végig nem nézted a teljes készletet, mássz körbe az egész áruházon, hátha meglátsz valamit vagy csak elfáradsz annyira, hogy lecsökken az ellenállásod. A benzinkúton a rágót, csokit, üdítőt tukmálják, azon van a haszon.

upsell.png

Apróság - mondod, mi baj lenne belőle? Persze azt nem érzékeled, hogy ha minden nap csak párszáz forintot költesz így el, akkor is a hó végére sok ezerrel vagy szegényebb, és ez mind az amúgy is jól menő vállalatokat gazdagítja. A Tesco hány vásárlóval játszhatja el ezt naponta? Ezerrel? Tízezerrel? Egymillióval? Csak pár száz forint, de közben meg irtózatosan nagy pénzeket söpörnek be.

Mennyire hiteles már az, hogy pont a Tesco-s olcsóbb termék fogy el? Nem tudták kiszámolni, van ilyen. A számítógépes adatbázis nem jelezte, hogy az online üzletben napokkal korábban leadott rendelésekre mennyi termékre lenne szükség, ez akkor derült ki, amikor elkezdték összerakni a csomagot, ugye?
Mivel úgyis volt dolgom arra, bementem a Tesco-ba és megnéztem: szerinted a boltban volt a termékből? Ne ugye. A nagytesco egyébként pont a netes átvételi pontnál van, ahol összerakják a csomagokat - ha éppen így alakult, akár át is sétálhatott volna valaki. De persze nem. Vegyél csak drágábban.

Sokmilliós trükkről van szó, aljas trükkről ráadásul, hiszen mint oly sokszor úgy állítják be, mintha a te szükségleteidet elégítenék ki. De ne dőlj be nekik. Fizess annyit, amennyibe a szolgáltatás kerül, ha szükséged van egy szolgáltatásra, de ne vegyél többet csak azért, mert ők olyan szépen kérik! Gondolj mindig arra, hogy ez ugyanaz, mintha a taxis még két plusz kört megtenne, mielőtt az uticélodhoz visz: lehúzás.

És amit tehetsz: ne vedd meg! Mivel adatbázissal dolgoznak, látni fogják, hogy hat rád a dolog, és legközelebb is ugyanezt teszik - ha nem veszed meg, talán szerencséd lesz és előbb-utóbb észleli a rendszer, hogy nem jó, ha ezt teszi. Proaktívan: írj nekik, hogy ezért az aljas húzásért visszafogod a rendeléseid, és ne rendelj onnan, vagy ritkábban.

És tedd el azt a pénzt, amit megspóroltál, jól jön az még a gyerekek taníttatására, nyaralásra, váratlan kiadásra. És akkor a pénzügyi tanácsadóknak is a képébe kacaghatsz - jönnek még ők is a blogra.

A bejegyzés trackback címe:

https://marketingcsapdak.blog.hu/api/trackback/id/tr577433710

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása